one man's junk is another man's treasure


לפני מספר שבועות הוזמנתי להמליץ על סטודיו שמתמחה בשימוש חוזר במסגרת כתבה של רונית הראל מדה-מרקר.
זה כשלעצמו היה מרגש ומשמח מאד ועוד יותר משמח היה שהכתבה התגלגלה לידיהם של גידי ויותם מסטודיו SFOG.
השניים הבינו שיש להם עסק עם חובבת ג'אנק רצינית והזמינו אותי להתרשם מעבודותיהם במייל שנחתם במילים:

one man's junk is another man's treasure

איך אני אוהבת כשדברים מתגלגלים אל האנשים הנכונים!

כמובן שמיד נכנסתי לאתר של SFOG והוקסמתי מיצירות ה"זבל" הכה מרשימות וחכמות של צמד המעצבים המוכשרים.



ביקשתי שיכתבו כמה מילים עליהם ועל הסטודיו והנה הן לפניכם:

אנו בסטודיו ספוג מתמחים בשימוש מחדש ומחזור של חפצים נטושים ונשכחים שאנו מוצאים במחסנים, ברחובות ובשווקי הפשפשים, ושינוי ייעודם בכדי ליצור הקשרים ושימושים חדשים.
עבודות הסטודיו נעות בין פריטים ייחודיים, סדרות ועיצוב חללים, כאשר כל עבודה שכזו הינה עבודת יד המספרת סיפור ייחודי וחושפת את קו התפר שבין אמנות לעיצוב. גישה זו מאפשרת לנו לגשת לעיצוב בראש פתוח ולאתגר את האמנות בפונקציונאליות.


פילוסופית עבודה:

אנו נהנים לעבוד ברוח הבריקולאז', "החיבור האינסופי של סדרת אלמנטים קבועים ע"י המעצב המאלתר בכלי עבודה שלא נועדו מלכתחילה לתכלית שנגד עיניו", ע"פ הגדרתו של קלוד לוי שטראוס בספר "המדע של הקונקרטי".
משמעות המושג בהקשר של עבודתינו היא עבודה מחוץ לתבניות הסטנדרטיות של הטכניקות והכלים הזמינים. אנו מסתמכים, בראש ובראשונה, על היגיון ולימוד עצמי, למרות ששנינו בעלי תואר בעיצוב ומקפידים להתעדכן במגוון הטכנולוגיות הזמינות.

אנחנו נותנים לתהליך העבודה להוביל ולהשאיר חותם על התוצר. כך ניתן לראות את היופי והתחכום של פתרונות העיצוב, לא להסתיר אותם, ולחשוף את הנרטיב חדש המבוסס על האובייקטים המקוריים.

קצת על חברי הסטודיו:

גידי גילעם

בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, ירושלים. זוכה פרס "סימנים בתקשורת חזותית" לשנת 2010. הוא הציג את עבודות בתערוכות "מעצבי העתיד" ועוצב בישראל" במוזיאון העיצוב בחולון. לאחר הלימודים עבד בסטודיו למיתוג והשתתף במיתוג של חברות גדולות כגון קופ"ח "מאוחדת", רשת מסעדות "קפהקפה" וחברה למוצרי מזון וטיפוח "שקד תבור". בזמנו החופשי הוא מעצב ריהוט מותאם אישית.

יותם שפרוני

בוגר מצטיין של המחלקה לעיצוב פנים במכון הטכנולוגי חולון (HIT). פרויקט הגמר שלו אשר עסק בנושא של פלישות מקרקעין (סקוואטינג) וזכה לתשומת לב רבה מצד העיתונות ואף הוצג בכנס הבין לאומי לעיצוב עתידני 2011. לאחר הלימודים עסק בעיצוב פנים, עיצוב ריהוט מותאם אישית, תפאורה ותערוכות, ועבד עם מספר אמנים וותיקים כאסיסטנט ומבצע. כמו כן, ייצר ליין גופי תאורה ייחודיים אשר נמכרים בחנות העיצוב "אסופה".



מיצב "בין חיים ומוות" לתערוכה "פעם הייתי בית"

הוזמנו להשתתף בתערוכה בוילה נטושה בקיסריה. הווילה עומדת להריסה ובנייה מחדש, תלויה בין החיים ומוות.
ההגבלה היחידה שהיתה לתערוכה - ניתן להשתמש בחומרים הנמצאים בווילה בלבד - לאחר שמצאנו 3 כיסאות שבורים ישנים, מנורה ישנה שבורה וחבורה של רגלי עץ מכיסאות, שולחן, ארונות ומיטות, שנזרקו על כל הווילה, נענו לאתגר.
בהשראת המצב של הווילה הנטושה, התחלנו לעבוד על מיצב שקראנו לו "בין חיים ומוות" והתחלנו לאסוף סיפורים ומיתוסים על חיים ומוות מתרבויות שונות ברחבי העולם. סיפורו של הגולם מפראג, עץ החיים מהקבלה, פרנקנשטיין, פיגמליון (מיתוס היווני, לא ההצגה של שו) וקרנבלי וודביל היו מקורות ההשראה העיקריים לשפה הגרפית.
שפצנו את הכיסאות והמנורה, ותוך שימוש בטכניקות שונות וריפדנו אותם מחדש. השתמשנו באוסף של רגלי כסאות שבורים ורגלי עץ נוספים שמצאנו כדי ליצור את שולחן התה (Gueridon).





קולב "Hilde"

קולב הילדה היה נוצר בעקבות בקשה של לקוח.
הלקוח, אספן אמנות, רצה קולב שישלים את יצירות האמנות הרבות שנתלו על הקירות בדירתו.

  


אובייקט תאורה Hell Kasti

מנורת Hell Kasti היא ראשונה בסדרה של חמש מנורות שנוצרו באמצעות גזעי עצים אשר נמצאו ברחובות דרום תל אביב.
שקיות של מסמרים חלודים נמצאו באתרי הבנייה ונאספו בקפידה ולאחר מכן הוחדרו לתוך גזע העץ היפה, זאת בכדי להזכיר לנו שיופיו הטבע תמיד "מאולף" ועדיין לא מצאנו פתרון ראוי לשימור משאבי כדור הארץ.


אובייקט תאורה Ken

יונה בנתה את הקן שלה בפסי התאורה שבתקרת הסטודיו הקודם שלנו.
מהמקום שבו ישבנו, נראה היה כאילו הקן מייצר את מקור האור מלמעלה.
החלטנו ליצור מוצר בעקבות צירוף מקרים זה.
Ken הוא אובייקט שמייצר אור חם. החיווט החשמלי משלים את הקן ואינו פוגע במבנה הטבעי שלו.


אובייקט תאורה Mr. Lamp

אובייקט תאורה שנוצר מפנס רחוב שנמצא בקיבוץ בדרום הארץ.
אדן הרכבת, המשמש כבסיס לאובייקט האור הזה, נחתך לשניים, וכך נחשף החלק הפנימי של עץ האלון שלא בא במגע ולא ספג את הנפט ששימש כדי לכסות אותו.



!VIva la fashion

light object & Shoe Trophy wall decoration

הזמינו אותנו לקחת חלק בתערוכה שחגגה את הקשר בין אופנה ואמנות.
יצרנו אובייקט תאורה וסדרה של גביעים מחומרי "רדי מייד" שמצאנו.





Palletina

פתחנו מערכת מודולארית לחלוקת חלל שמתבססת על הגריד של הפלטה ומאפשרת יצירת קומבינציות שונות ומגוונות של "שידות" ניידות (הכל על גלגלים) עם תאים. ניתן לשנות את התאים למדפים פתוחים ולבנות חללים קטנים יותר לעבודה\ישיבה שלא חוסמים לחלוטין את המשתמש בחלל הישיבה ומאפשרים שילוב בין open space  ו-cubicles בצורה הרמונית.





עבודה בהזמנה מלקוחה שהביאה לנו את גוף התאורה הישן הזה (מתוצרת ספרדית) שישב אצלה במחסן והעלה חלודה. לאחר שיפוץ כללי, ולאחר שספרה לנו שגדלה בתל אביב, הוספנו את החיתוכי נייר לפנים האהיל, כך שהאור כבוי לא רואים אותם, ושמדליקים את האור מופיע קו הרקיע של העיר.



אני רוצה להודות לסטודיו SFOG על שגילו לי עולם מרתק ונפלא שכולו כבוד ואהבה למיחזור וחידוש של פריטים בעלי אופי והיסטוריה.

האתר של סטודיו SFOG

ודף הפייסבוק

2 תגובות:

  1. מדהים!!!!
    זאת אומנות כלבבי, אבל ממש!!!

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...